BAYAT İLÇE ÇARŞI RESİMLERİ
BITIRAKLI:
Türkmen Gelini, fırsat buldukça kilim dokuyacak eşine maddi destek
sağlamaktadır. Ancak öyle bir an gelir dokunun kilimi kaynanası alıp
kendi evine sermek ister. Gelin bu isteği kabul etmez ve vermek istemez.
Kaynana almakta kararlıdır. Bunun üzerine gelin kırdan topladığı
dikenli bıtırak denilen bitkileri toplar ve kaynanasının odasına serilen
kilimin üzerine atar, kaynana gelip gece vakti bu kilimin üzerine
yalınayak batığında ayağına bıtırak bitkisinin dikenlere battığında canı
yanınca bağırmaya başlar, sabah olduğunda bakılır ki kilimin üzerine
bıtıraklar atılmıştır. Bunun üzerine kaynana bu kilimi kaldırıp gelinin
yüzüne atarak bıtıraklarla gelinin yüzünün yaralanmasına neden olur., O
gün bu gün bu desene 'BITIRAKLI' denile gelmiştir.
EJDER
HALI: Türk milletinin Orta Asya hayatındaki esintilerden kaynaklanan
efsane destanlardan Türk Genç kahramanlarının Ejder denilen vahşi
hayvanlarla yaptıkları mücadele sonucunda elde edilen zaferleri dile
getirmektedir. Türk Kızının rüyasında gördüğü bir ejder saldırısından
sevdiği Türk genci tarafından kurtarıldığını canlandırıp. Türk kızının
bu rüyasını ve sevdasını kilime aktarmasıdır, rüyasındaki genç Türk
erkeği kızı kurtardığı gibi, kızın geleceğini de tesir eder ve bir ömür
boyu mutluluk yolunda birlikte ilerlerler. Motiflerin merdiven şeklinde
kilimi çevrelemesi, bu rüyanın bir gerçekmiş gibi hayatı boyunca sürüp
gittiği gözlenmektedir.
ÖRÜMCEKLİ:
Kaynana ile gelin arasında evin temizliği yönünde ortaya çıkan sözlü
münakaşa üzerine, Türkmen gelini kilim tezgahında kurulu olan kilim
dokumasının örneğinin ne olması gerektiği üzerine sonuca varılamayınca;
kaynana bir öfke ile başını kaldırıp anlaşamazlığın uzun sürmesinden
kilim tezgahının üzerine örümcekler yuva yapınca, kaynana tamam kilim
desenini buldum, işte bu örümceğin yuvasını desenolarak kilime işle der
ve doğaya Türk milletinin saygısını da ekleyip örümceğin yuvası desene
esin kaynağı olur ve " ÖRÜMCEKLİ" ismi verilmiş olur.
ÇAMÇALI:
0rta Asya'da kuraklığın elması nedeni ile bütün bitki ve ağaçlar
kurumuş , Türk Genç Kızları yeşilliğe hasret kalmışlar- Bu yüzden doğaya
ve yeşilliğe olan özlemlerini kilime yansıtmaya çalışarak . çocuklarına
ve gençlerine doğa güzelliğini ve özlemini aşılamaya çalışmışlardır.
Kilimin tamamıma ağaç figürleri işlenmiş doğanın güzelliği ve verdiği
huzur yansıtılmaya çalışılmıştır.Bu nedenle kilime "ÇAMÇALI" adı
verilmiştir.
SELESER:
Osmanlılar döneminde eşini askere gönderen bir Türkmen Gelini özlemini ,
hasretini ve endişesini dokuduğu kilime yansıtmıştır. Eşinin askerde
Doğu Anadolu'da ki Ermeni isyanında ki savaşa katılarak şehit olduğu
haberinin gelmesi üzerine, dokuduğu kilimi evinin önünden geçen dereye
atar ve sel alıp gider. Kilimi bulanlar ise bu kadının olayını ve
acısını bildikleri için kilime "SELESER" adını
vermişlerdir.
Bayat kilimlerinde kullanılan desenler ve anlamları;
Afşar
Güzeli: ismini bordürdeki genç kızı temsil eden motiften alan bu kilim
deseni Osmanlı özelliklerini taşır. Kurt ağzı, su yolu, eli belinde ve
göz motifleri kullanılır.
Saç
Bağı: Ana bordürü teşkil eden üç motif kraliçe tacıdır, ayak ve
yanlarda saç bağı, kurt izi, terazi ve bukağı kenarında çolak el
motifleri kullanılmış olup Selçuklu özelliklerini taşır.
Bindallı: Orta kısımda aşk ve birleşim bukağı kenarlarda çolak el birleşimi kullanılmıştır.
Başaklı:
Sonbaharda tarlada bitkiler ve hasat da kullanılan aletlerin stilize
edilmiş modellerden oluşup bolluk ve bereketi sembolize eder.
Hayat Ağacı: İsmini ana bordürdeki ölümsüzlüğü temsil eden motiften alıp ayrıca kuş motifleri de kullanılmıştır.
Parmaklı:
Kenarlarında altı tane mezar taşım andıran motif ve içindeki parmak ve
göz motifi vardır. Ana bordürde göz gelin bohçası ve çolak el motifleri
kullanılmıştır. Diğer bir modeli de bebek, parmak, bukağı, çomba gibi
motiflerden oluşan parçalı bir kilimdir.
Halı Deseni: Kenarlarda muska ve tarak ana bordürde dört adet bitırak motifi vardır.
Kör Çiçek: Kenarlarda kurt ağzı, çiçek, gelin bohçası, göz, parmak gibi çok zengin motiflerden oluşan ince işlenmiştir.
Bıtıraklı:
Ana bordürdeki üç bıtırak motifinden adım alır içerisinde bebek ve
bıkağı modelleri vardır, çerçeve olarak çolak el parmak ve bıkağı
kullanılmıştır.
Saç
Bağlı Yastık: Evlenmede kızların basma da kullanıldığı süslemeyi temsil
eden iki kraliçe tacı ve terazi motifleriyle çevrilidir. Seleser,
çomçalı, örümcekli, ejder halı gibi kilim deseni çeşitleri de vardır.
Bu
orjinal desen ve kirman ipli kilimler sayesinde dışarıya açılmış ve
ülke ekonomisine, Türk sanatına ve estetik anlayışına önemli katkı
sağlamıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder