Bayat'ın
mahallelere bölünmesi bir oymağa ve şeyhe bağlılık gösterir. Tepecik
mahallesi sakinlerini, ailelerini Baba İshak ayaklanmasından kaçıp
kurtulabilenler oluşturur. Büyük mahallede oturanlar Musul ve Kerkük
Bayatları'ndan olup kökenleri Aral'ın kuzeyinde kurulmuş Barçın kentine
dek uzanır. Aşağı mahallede oturanlar Şam Bayatları ve Dulkadir Oğulları
kolundandır. Nitekim soyadı yasasından önce Aşağı Mahallede oturan
ailelerin çoğu hep Dullkadir Oğullarından olarak anılırdı.
Ayrıca,
eski Uygur dönemlerini anımsatan izlere de rastlıyoruz. «Tutuk»
sözcüğü, Uygurlar'da «vali» »anlamına gelmekteydi. Bayattaki Tutuk
Oğulları soyunun eski Uygurlar'a dek uzanan bir kökeni olduğu
düşünülmektedir. Çorum'un Bayat ilçesinden gelip Ankara'nın Solfasıl
semtinde yerleşen bir bakkalın, Badaklar soyundan olduğu saptanmıştır.
Bayat ilçesindeki Badaklar, Sökmen Oğulları ve Savran Oğulları
ailelerinin bu yönden öteki Bayat kollarıyla yakın bağlantılarının
olduğu belgelerle kayıt altındadır.
Hacıarap
Mahallesi, adını Hacıarap Camii’ nde yatan Şeyh Hatun'dan almıştır.
Bayat halkı bugünkü bölgeye Anadolu Selçukluları tarafından Uç
Türkleri olarak yerleştirilmişlerdir. Nitekim çevrede birer yatır
olarak korunan, düşmanla çarpışırken şehit olmuş savaşçı dervişler,
özdeş görevi üstlenmiş kişiler olarak karşımıza çıkmaktadırlar. Bayat
belediye sınırları içersindeki dervişler tümüyle savaşçı dervişlerdir ve
çoğunun başuçlarındaki ağaçlar kesilmemiştir. Çalca, Demirli, Eyerli,
Beydağı, Hendi Baba, Kümbet, Çultacık, Çoraklık, Abdurrahman Gazi,
Sarnıç, Alanlarla,Mekecik, Ahi Yusuf ve Kavak yatırları bu tip
dervişlerdir.
Haçlılarca
yok edilip bugün yalnızca Selçuklu dönemi köy öreni olarak kalmış
Ahalar Köyü, ahîlerce kurulmuş bir yerleşim yeridir. Bayat'ın batı ve
güneybatısında yer alan Karacaahmet, Seydiler ve Işıklar köyleri ise
yerleşim sürecini tamamlamakla yükümlü, gezici Horasan Erenleri ve
Türkmen Gazileri gibi dervişlerin kurdukları köylerdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder