DAZKIRI HALICILIĞININ TARİHSEL GELİŞİMİ
Dazkırı
halısının ne zaman ve kim tarafından dokunduğu bilinmemekle beraber
150-200 senelik bir geçmişi olduğu ortaya çıkmıştır. Dazkırı halısı
olarak bilinen halılar ilçenin Aşağı yenice köyünde dokunmuştur. Dazkırı
yöresinde toprak kıraç ve verimsiz olduğundan tarım yeteri kadar
gelişmemiştir. Yöre halkı geçimini sağlayabilmek için tarım dışında
başka gelir kaynakları aramış ve halıcılığı gelir kaynağı olarak
seçmiştir. Bu nedenle yörede halıcılık gelişmiştir. Halı motifleri
nesilden nesile kültür mirası olarak geçmiş, halıcılığın mazisi çok uzun
olmasına rağmen geçmiş zaman içinde çok az farklılıklar göstermiştir.
DAZKIRI HALISININ MOTİF ÖZELLİKLERİ
Dazkırı
halısına yöresel özellik kazandıran en büyük unsurlardan birisi de
motif özellikleridir. Dazkırı halısının ortaya çıkışından günümüze kadar
motif özellikleri de diğer halılarda olduğu gibi aşırı yozlaşma
olmamış , günümüze kadar orijinalliğini korumuştur. Dazkırı halısı motif
özelliklerini doğadan almaktadır. Yörede yaşayan insanlar bu halılara
yöresel isimler koymuşlardır. Örneğin kazayağı , çarklı halı , kalemli
halı , kuşlu halı gibi. Halılar isimlerini özellilerinde bulunan
motiflerden almışlardır.
Genellikle
; 1 ana bordür , 2 küçük sedef çevresini çevrelemektedir. Yörede ana
bordüre “ Tüfekli su “ veya “Büyük su “ sedeflere ise “ Menderes veya
küçük su “ denmektedir. Sedefler normal büyüklükte olup , içerisinde
birbirine ekli zikzaklar şeklinde çiçek motifleri bir akarsu görünümüne
andırmaktadır. Bu yüzden yörede sedeflere “ Menderes “ denilmektedir.
Ana
bordürde ise tüfek ve tüfek namlusuna benzer motifler olduğundan ana
bordüre “ Tüfek namlusu “ da denmektedir. Yörede zemin sedefi
genellikle değişmekle beraber , bordürdeki motifler aynı kalmıştır.
Yörede en çok tutulan halılardan birisi de Kalemli halı adıyla anılan
halı çeşididir. Zeminde mihraplar içerisinde yedi veya sekizerlik
düzineler halinde kalem şeklinde motifler bulunduğundan “ Kalemli Halı “
adını almıştır. Gruplaşmış kalem şekilleri büyük bir mihrabın
içerisindeki bordür ve sedeflerde rapor motifler kullanılmış , motifler
zeminde büyük değişiklikler göstermiştir. Bir de yörede “ Kuşlu Halı “
bulunmaktadır. Zeminin her tarafında bordür olmaksızın rapor halinde kuş
motifleri hakimdir. Kuş motifleri tamamıyla ideal halinde olup
kesinlikle başka bir üslup kullanılmamıştır. Kalemli halıda ise zaman
zaman geometrik desenlere rastlanmıştır.
Dazkırı
halısının motiflerinde büyük bir sadelik ve görülmekte ve bitkisel
motiflerin doğadaki halinin aynısının halıya yansıtılması esas
alınmaktadır. Yörede motif olarak kesinlikle bir arayış içine girilmemiş
geçmişte kullanılan motifler geçerliliğini sürdürmüştür. Bu özelliği
ile de yöre tarihi kültürünü korumuş , nadide halılar arasına girmeyi
başarmıştır.
Çarklı
halı dediğimiz halı tipinde ise halının tam ortasında Çarka benzer bir
motif bulunduğu görülmektedir. Bu çarkın içerisinde ise haç şeklindeki
kancalı motiflere rastlanır. Çark motifinin kontörünü çiçek motifleri
süslemektedir. Bu tip halı motifi madalyonlu halıyı da andırmaktadır.
Çarklı
halının en büyük özelliklerinden birisi de halının dört köşesinde
bulunan ibrik motifleridir. İbrik motifi sadece bu halılarda
kullanılmıştır. Zemindeki motifler fazla karışık olmayıp gayet net ve
sadedir. Halı zeminini baklava dilimi şeklinde mihrap çevrelemektedir.
Bu mihrabın kenarları merdiven şeklinde olup , halıcılıkta “ Su yolu “
motifi olarak bilinmektedir. Bordürde ; genelde çiçek motifleri hakim
olup tekrar eden desenler kullanılmıştır.
Sadece
çiçekler üzerinde renk değişikliği yapılarak göze daha hoş görünmesi
sağlanmış , aynı motif renk değiştirilerek değişik bir motif gibi
gösterilmiştir. Halı da azda olsa kilim motifleri zaman zaman göze
çarpmaktadır.
Gazelli Halı : dış sedef tavuk ayağı , iç sedef elmacık , zeminde ibrik vardır. Bordürde kırıklı su vardır.
Gazelli Seccade(çift gözlü) : iç sedefte eğri su , bordürde su yolu , zeminin köşesinde ibrik ve tabaka motifi vardır.
Ak
seccade : dış sedef kedi izi , bordürde aksu, zeminin çevresinde sümbül
, zeminde ise kabir taşı motifleri bulunmaktadır. Seccade çiçekler
üzerinde renk değişikliği yapılmış, göze daha hoş görünmesi sağlanmış ,
aynı motif renk değiştirilerek değişik bir motif gibi gösterilmiştir.
Halılarda az da olsa kilim motifleri göze çarpmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder